tisdag 22 december 2015

Längtan efter att så ett frö...


Nu är det snart jul, födelsedagskalas är avklarade, en del av julmaten fixad och eftersom jag har bestämt mig för att jag inte ska stressa ihjäl mig pga. julen så borde jag känna mig lugn nu men icke sa Nicke.
Min längtan efter att börja så nu känns svår.

Ok, jag erkänner - jag har redan börjat lite. Tre sorters frön har jag sått bara för att när jag som är helt galen i att skaffa mig nya växter genom egna sådder - ska prata om ämnet i de två trädgårdsföreningar som jag är med i. Detta blir i början på 2016 och då vore det ju kul om jag kan visa upp några små plantor. Allt för att ge andra lust att så själva, det är ju så himla kul.

För er som inte känner mig alls- jag köper massvis med frön av privatpersoner samt säljer från den egna trädgården och köper vansinnigt många sorter från olika fröfirmor också.
Frön funkar för mig som "lyckopiller". Det ger mig hopp och jag vill verkligen följa hela förloppet från frö till färdig blommande planta. I denna blogg kommer jag att visa foton på min plantskrubb med lysrör, små babyplantor och mitt frökaos. Det är svårt att skapa ordning bland fröerna men jag har inte givit upp än.
 Ovan: ett groende frö av Ricin som hos oss odlas som 1-åring, de bör sås rätt tidigt för att hinna blomma under sommaren- om den vill då den behöver mycket sol och värme. En giftig rackare men ack så spektakulär till utseendet.
 

      Ovan: En blommande planta av Ricinus communis och sorten heter 'Impala'-sommaren 2014.

Ovan: En annan fin 1-åring(anuell)- Blåsalvia. Jag vill nästan odla den för de söta hjärtbladen, de två som kommer först innan karaktärsbladen. Sen får den ju läppblommor i en mycket vacker och intensiv blå färg. Man kan visst spara plantorna om de hunnit att utveckla rejäla knölar under sommaren. Då sparas de och förvaras frostfritt precis som Dahliaknölar.


Ovan: Här kommer de ljuvliga blå blommorna på Blåsalvian(Salvia patens) tror jag den heter.

Bara av att se bilder så måste jag upp på övervåningen och kolla in mina frösorter igen. kanske sår jag nån kruka ikväll redan. Många perenna växter behöver en eller flera kylperioder för att gro så de är mycket lämpliga att så nu och ställa ut så de får växlande väderlek.
                              Vid datorn/Hälsningar Eva-Lotta

8 kommentarer:

  1. Bättre med ett inlägg än inget....välkommen i bloggvärlden. /ylva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blev över att hitta 4 kommentarer efter många timmars helsike med att starta en blogg. Tack Ylva för att du tittade in/Hälsningar Eva-Lotta

      Radera
  2. Har lagt till dig i kanten på min Blogg så jag kan se när du uppdaterar :) .
    http://olssonstradgard.blogspot.se/
    Välkommen i bloggvärlden
    Lyckat till
    Karin SKARA //

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten Karin. När helgerna är över får du gärna tipsa mig på läsvärda och roliga bloggar/Eva-Lotta

      Radera
  3. Vad kul Eva-Lotta, det var nog på tiden att du fixade en egen blogg. Du har ju massor att säga :) Ska bli intressant att följa dig! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har funderat i snart två år Monni och varit så sugen men har inte läst det tekniskt. Kvar att åstakomma är att skriva om alla etiketter och publicera dem samt få den jäkla bilden överst i mitten. Tipsa mig gärna om bra bloggar när du framöver har tid. Och du, hälsa Göran så gott från mig och njut av helgerna med familjen och gott käk/Eva-Lotta

      Radera
  4. Så trevligt Eva-Lotta! Jag har ju nästan slutat blogga men det är ett bra sätt o dokumentera vad som händer i trädgården...
    Lycka till o ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blir så glad att ni 4 har tagit er tid att titta in i mitt första försök till blogg trots att det är mitt i julstöket för många. Själv har jag nog blivit lite bättre att slå av på mina egna krav och mer tänka på vad jag mår bra av. Tipsa mig gärna om läsvärda bloggar du också framöver. Ha en skön jul Nina.

      Radera