tisdag 22 december 2015

Dan före dan före dopparedan...tankar om frösådder och våren.

Här blandas det aktiviteterna hej vilt men det är skillnad på tanke och verklighet. Skinkan ska griljeras men den kan vänta till i morgon. Julgardinerna är inte uppe men de kan vänta till i morgon då sambon är ledig, han är ju längre än mig och når så mycket bättre....
Så håller jag på och känner mig rätt nöjd-idag.
Annat är det nog i morgon då det kanske blir lite stressigt.
Men idag är jag nöjd och känner att jag har lärt mig att ta det lugnare på antistress-kursen " Balans i livet" som jag deltog i och som företagshälsan höll i.

Vad är kul och avkopplande för just mig och vad lessnar jag aldrig på? Jo frön, att köpa, rensa och sortera samt att så och följa dem när de gror och växter. Och visst händer det att en hel del inte alls gror. men det brukar ändå bli på tok för mycket som gror och hemmet liknar en djungel innan allt får komma ut efter sista frost. Den perioden brukar min sambo inte vara så glad.
När vi flyttade ihop för 4 år sedan så visst han att jag var intresserad av trädgård men han visste inte omfattningen och det gjorde nog inte jag heller.
Men nu vet vi.
Han är väldigt snäll och tolerant men ur vår pyttelilla matkällare på ca.1,20 cm x 1,20 cm åkte planthyllan ut. Första året vi bodde ihop i vårt nyköpta hus så sådde jag så många sorters frön att jag tom ställde jag in en bärbar hylla med lysrörsarmatur i på golvet i matkällaren eftersom det där var svalt och bra. Förutom där så har jag ett pysselrum som är 14 kvadrat och ett annat svalt rum i källaren som är ca. 2 x 2 meter. Jag skäms nästan när jag skriver det men huset är stort och har flera våningar. Och en inglasad men o isolerad balkong som också är 2 x 2 m. Där ställer jag ut plantor som har blivit rätt stora och detta för att frigöra utrymme under lysrören i källaren.  Jag har inget växthus ännu.
Idag ska jag så nån sorts Pensé och en sorts Pelargon. Just pelargoner gror så lätt och de små plantorna är så söta. När det gäller penséer så finns det många sorters frö att köpa till sorter som man inte hittar i handeln. I år igen ska det bli en sort med krusiga kanter på kronbladen.
Om det inte står på påsen om sorten är mörk eller kylgroende så brukar jag  så nu och sen täcka lådan/krukan med sådden en månad ifall fröna är mörkgroende. Sen ta jag fram sådden som jag sått ytligt och tar bort täckningen. Då har de fått båda möjligheterna. fast under tiden så har jag tittat till sådden så att den inte har torkat ut eller faktiskt grott mörkt.

 Pelargonsorten  som jag ska så heter Maverick Appleblossom och det är en F 1-hybrid.  En ljusrosa och vit. Här kommer en länk för bild: https://www.google.se/search?q=Pelargonium+x+hortorum+maverick+appleblossom&biw=1350&bih=627&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiz1Oayx-_JAhWMXSwKHUAPDKsQ_AUIBygB#imgrc=2e6viGDzesBtVM%3A

Och Pensésorten 'Rococo Ruffles' liknar dessa 'Frizzle Sizzle'  som jag tidigare  har frösått:

 
Av alla frön som jag sådde så blev bara en enda planta gulblommande men den fick bo med de andra ändå. Penséer i mängd är väldigt gulligt tycker jag. Mina är planterade i ett gammalt baktråg som jag köpt en sorts pall till med samma gamla stuk och skruvat fast under tråget. I tråget har jag fäst markväv och sedan gjort några små hål i samt hålat trågets träbotten för dränering.
 
Ha det gott alla ni som tar er tid att titta in trots julstressen/Kram Eva-Lotta
 
 

2 kommentarer:

  1. Oj oj, du har verkligen blivit "biten" :) Jag sådde mycket förr men nu de sista åren så tycker jag det är roligare med sticklingar, kanske kommer såintresset tillbaka men tills vidare är det kul att följa andra "tokar" ;) Ha det gott o var rädd om dig/Monne

    SvaraRadera
  2. Tack för att du skickade länken till din blogg, ska bli kul att följa den. :-)
    Vänliga hälsningar

    Yvonne Å

    SvaraRadera