lördag 26 december 2015

Spaljébygge - Maj 2015

Efter att ha surfat på blommande klematisar så såg jag min egen trädgård framför mig. Därför ska dagens inlägg handlar om spaljéer som jag är väldigt förtjust i att "designa" och bygga samt eventuellt måla, lasera, olja in eller bara låta dem vara så att de får gråna vackert efter att impregneringen inte syns längre.
Jag ritar dem, bestämmer måtten och typen av material och när jag visat sambon så besöker vi någon bygghandel för att leta efter rätt virke och annat som jag vill ha.
Sambon mäter och sågar till delarna eftersom han är så petig och sen så målar eller behandlar jag dem. Efter att de är klara och riktigt torkade så monterar vi ihop dem tillsammans eftersom det är betydligt lättare att vara två när man måste hålla ihop och hålla fast delarna.
Vi fäster dem oftast i marken med jordankare och då vill den noggranna sambon göra detta så jag håller mig undan till han är klar och jag inte behövs för att hålla dem i rätt vinkel.

Vissa foton är tagna på spaljéerna när de är helt nya och då kan det saknas växtlighet. På andra foton har det växt så förbaskat att en del av växterna måste flyttas.

 
Denna spaljé kom till i våras med tanke på att honungsrosorna Helenae hybrida måste flytta någonstans för att inte kräva alla starkväxande klematis som jag dumt nog planterade vid samma spaljé för några år sedan. Jorden framför har under 3 års tid varit ett av mina "växtlager" där jag haft gräs, funkior och små buskar på tillväxt, oftast såna som jag köpt på rea. Och nu efter ett par års tjat så skulle vi bli "med damm"-äntligen.


Min sambo kom på att vi kunde bygga på spaljén så att den går över till garagetaket så att rosorna kunde klättra vidare över och skapa lite lummighet som "tak". jag lät honom hållas, tyckte att det var en rätt bra idé så han byggde på.


Denna underbart doftande och mycket starkväxande ros byggde vi klätterställning åt. Eller rättare sagt- år två likadana. När vi köpte dem så frågade trädgårdsmästaren om vi verkligen skulle ha två stycken. Jag förstår anledningen nu.

Fler spaljébyggen kommer i andra inlägg för nu är det sovdags, God natt/Eva-Lotta

3 kommentarer:

  1. Ja, honungsrosen kan verkligen växa :) Men den är vacker så man vill ju ha den kvar. En bra idé att låta den bilda ett tak över till garagetaket. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten Monne. Det är så betydelsefullt när man är helt ny i bloggvärlden. Tyvärr så hamnade inte honungsrosorna vid nya spaljén för när sambon sent om sider kom på vilka växter det var så sa han- det går ju inte, de är ju alldeles för stora. Så det fick bli en del nya klematisar och problemet med rosorna finns ännu kvar. Men jag fick en nya spaljé i alla fall!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera