måndag 18 januari 2016

Trädgårdsföreningar och dess aktiviteter

Idag ringde en medlem i den ena föreningen som jag är medlem i och anmälde sig till den "FRÖKVÄLL" som vi ska ha i slutet i månaden för 20 medlemmar max. Hon berättade att hon var ny medlem och att hon "bara" har kolonilott sen rätt nyligen.
Då fick jag en ide och inspiration till ännu en aktivitet inom föreningen. jag tycker själv att man ska skapa tillfällen då medlemmar kan träffas med i olika syften/tema i mindre grupper. Och själv har jag alltid varit nyfiken på hur vad koloniliv kan innebära. Ofta är dessa områden låsta för utomstående för att minska risken för vandalisering.
En träff med studiebesök på den nya medlemmens kolonilott, en vandring på området och en gemensam fika skulle vara väldigt trevligt tycker jag. Väldigt kravlöst och medlemmen lät inte alls negativ till min spontana idé. Eftersom många i denna förening har olika odlingsförutsättningar så vore det kul att ha koloniliv i focus vid ett tillfälle. Jag hoppas att styrelsen inte tycker att tanken vore dum när den kommer upp på tapeten.
En kolonilott kan vara väldigt olika både i storlek, med eller utan stuga, ligga naturskönt till eller i utkanten i ett höghusområde, finnas mitt bland hyreshusen eller väldigt idylliskt och ha många många år på nacken. Många använder lotten till att odla ekologiskt ätbart och andra tillbringar tiden där för att komma ut för återhämtning enbart. Ha det bra/Eva-Lotta

2 kommentarer:

  1. Jag brukar ofta besöka nåt koloniområde varje sommar. Det är som att stiga in i en egen värld. Folk verkar vara på sitt trevligaste humör, hälsar och språkar. Antagligen blir man väldigt glad, avstressad och harmonisk av att pyssla med koloni och man blir ju glad av att se allt härligt.
    Själv hade jag under ett antal år i staden odlingslott, som är en yta där man inte får sätta upp hus.
    Tycker det låter som ett mycket bra förslag till styrelsen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in Anette. Jo jag tycker att kolonilott är en möjlighet ¨å att de flesta som vill ska få möjlighet att odla eller vila på. jag gillar konseptet. När jag bodde i Gbg under 30 års tid så var det väldigt svårt att få ta över en lott, det var många års kö. Numera börjar ju stadsodling att bli ett komplement och en kompis i Gbg har en sen ett par år. Även det alternativet är bra/Eva-Lotta

      Radera