torsdag 14 januari 2016

Klematis, en klättrare i min smak.

Idag kom ett mail från den journalist som var här hemma i förrgår och hon önskade att jag skulle maila lite trädgårdsbilder till dem.
Så jag fastnade drömmande bland alla mappar med foton och förträngde helt att det är långkalsongtemperatur ute just nu samt vackert vitt.
Så idag väljer jag att lägga in en del av mina klematisar som jag kollade in och jag ljög lite i rubriken upptill i inlägget måste jag erkänna. Alla mina klematisar klättrar faktiskt inte. De som är örtartade behöver ju stödjas.

                  'Durandii' som är en örtartad sort och hör till Integrifolia-gruppen.

                            En sorts alpklematis men minns ej namnet tyvärr. Tidigblommande!

                             Violklematis tror jag denna heter och den är örtartad.

Ännu en alpin tidigblommande sort, namn-  ingen aning!
 
 
 
Klematis Integrifolia-gruppen, troligen sorten 'Blue'. Denna blir max 70 cm hög.



  Sorten 'Arabella's utseende kan variera väldigt beroende på hur länge sedan blomman slog ut. De kan vara rätt mörkt lila och svagt ljusa- nästan ljusblåa på slutet av blomningen.


 Just 'Arabella' är en av mina bästa och mest älskade klematisar. Örtartad och behöver stöd. Den blommade i 4 månader i sträck i somras. Dessutom så blir aldrig blommorna fula.

 Osäker på namnet, men kan gissa på att den hör till de Tidiga Storblommiga-gruppen.

Clematis heracleifolia
 
 
 
 
(Ovanstående två bilder) En örtartad sort, Clematis heracleifolia som bara blir max 70 cm hög och har små söta trumpetblommor i sot mängd, tyvärr så blommar den sent så alla höstar hinner man inte njuta av den. Men i höstas så blev det liksom aldrig vinter så denna planta var i sitt "esse".
 
 
 
 
Så dessa två bilder ovan- på en av ögonstenarna. Tyvärr så är kärleken inte ömsesidig. jag har nog köpt 4 plantor men de dör varje sommar. kanske är det så att de är känsliga för starkt solsken och dåligt täckta rötter och det som är närmast jorden.
men jag vägrar att ge upp denna sort som heter 'Multi Blue' och som blommar med både enkla och dubbla blommor.
 

'Multi Blue'


En Alpinklematis, denna sort heter 'Georg' och blommar sporadiskt under en lång period av sommaren. E-planta tror jag vilket innebär att den är framtagen och testad för att klara av vårt klimat  extra bra. Den kan också vara fröäkta vilket i såfall innebär att om man sår frön av den så blir plantornas blommor lik sin modersplanta.

Den gamla sorten 'Jackmanii' tror jag. En hybrid som är ett säkert kort, är mycket blomrik och blir flera meter hög.


 Denna fick sin första blomma i år, heter troligen 'Teksa', är en estnisk sort.


Klematis i Viticella-gruppen som får små tunna blommor på cirka 4 cm i väldigt riklig mängd. Den är mycket tacksam och kan lätt bli 5 meter. Blommorna hänger  neråt med sina små klockliknande blommor.

Detta var allt i klematisväg för idag. Många fler blir det en annan gång/Ha det bra!


3 kommentarer:

  1. Clematis är helt fantastiska, de kan förgylla de flesta platser i trägården med sin blomsterprakt ;( Det spelar ingen roll om et är klättrare eller inte, tidiga eller sena man blir lycklig av dem oavsett :( Många fina har du i alla fall:) Ha det Gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Detta var mina blålila och lila klematisar och nån med dragning mot cerise. Snart blir det foton på andra kulörer också. Det måste ju finnas lite att titta på för de som orkar titta in i bloggen/Kram Eva-Lotta

    SvaraRadera
  3. Härlig klematissamling! Klematis kan man aldrig få nog av eller för många av. Lycka till med den dubbla.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera