onsdag 20 januari 2016

Frön, frön, frön från Trädgårdsamatörernas frölista

Frågan är om min största passion när det gäller odlande och trädgård är att så egna frön och få följa egna växter.

Idag kom 20 påsar med olika önskade fröer från Trädgårdsamatörernas frölista. Som medlem har man möjligheten att beställa frön som är donerade från medlemmar i föreningen. I år var det sista datumet 7 januari-16 och idag kom de.

En jättefin möjlighet anser jag. För 20 portionspåsar betalar jag 80 kr totalt. Dessutom så kan jag göra en efterbeställning från restlistan - dvs. av de sorter som finns kvar. Då kostar portionerna 4 kr/styck. Ett pris som inte gör någon utblottad direkt.

                                                  Lyckopiller i påsar ovan.


Så nu sitter jag här och drömmer om olika vivor, klematis och nävor som jag tidigare inte har eller ens sett i verkligheten.
Här kommer foton på några av de primulor(vivor) som jag redan har.

                                                       
En sort som jag inte vet om den får fertila frön och därför är möjlig att fröså-
Primula polyantha 'Francisca'. Den blommar under sommaren och blommar länge.
 
 Denna lilla fina lilablommande är en aurikel och de trivs bäst i lite torr och väldränerad jord. Namnet på just denna vet jag tyvärr inte.

Denna himmelsblå är inte dum heller. Primula vulgaris och namnet är 'Blue Sapphire'. en tålig och långlivad sort.

Så en mycket nätt och skir Lackviva ( Primula cockburniana) som räknas som rätt kortlivade och ibland bara bienn. Men jag har haft min i några år vilket jag är väldans glad över. Spar alltid några frön för att ha möjlighet att så nya ex.
 
Och slutligen en mörkbladig med ljusrosa blommor, en rätt frodig och kraftig sort. Tyvärr så har jag glömt bort namnet men det kan vara denna: Primula pruhoniciana  och namnsorten: 'Garryarde Guinevere'
 
En annan dag så skriver jag ett inlägg med primulor så att alla som tittar in kan frossa på "ögongodiset"/Kram Eva-Lotta

5 kommentarer:

  1. Gud vilka vackra vivor! Hoppas verkligen att alla gror för dig men det gör de säkert :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får tänka så Monne att de som gror får man glädjas över och de andra glömmer man. Ofta får man ändå problem med att hitta plats till de som grott även om vår trädgård är ny och var helt tom på växter.

      Radera
  2. Många söta primulor!
    Ja, men visst är det väl lycka att få så ett frö och se det gro och bli till en färdig planta?! Jag misslyckas rätt ofta, men lika många gånger lyckas det fint och då gläds jag åt det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att det är härligt att så och se om man lyckats samt att följa den under resan mot en blommande planta. Och jag måste säga att de man sått själva får ett slags affektionsvärde, de betyder lite extra gentemot de som man "bara" har köpt.

      Radera
  3. Tänk det är konstigt att jag som älskar att påta i trädgården och inte drar mig för större jobb, aldrig har gillat att dra upp frön!? Dela perenner, göra avläggare på buskar osv. det är OK, men matnyttigt och dessutom frön .....Det är därför jag aldrig velat ha ett växthus tidigare. Vad skulle jag med ett sånt till?
    Men nu har jag alltså ändrat mig. Nu ska jag så en del - jag får inte överdriva direkt, då tröttnar jag bergis. Men det ska bli riktigt spännande att efter över 40 år med trädgårdsintresse, helt plötsligen hittar en ny nisch!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera