tisdag 12 januari 2016

Annueller, 1-åringar i mitt liv.

Idag när jag pratade så mycket om frön och sådder så blev längtan både stor och svår. Därför beslöt jag mig för att bildbomba här där folk själva väljer att hälsa på. Många sorter är så vanliga men har ändå tagit en plats i mitt hjärta. Andra annuella växter har jag kanske sett på bild men aldrig live. Och vissa kände jag inte ens till men såg frön till salu hos någon nätbutik. Jag skulle så fler sommarblommor om det inte var för att en hel del av dem bör fördrivas inne för att hinna blomma under sommaren. Och då tar de mycket plats.

Så här kommer foton på både "måste ha varje sommar"- blommor, de som bara fått hälsa på nån säsong och de som jag kanske driver upp några av bara för att få färska frön. men även de ska jag nån gång för att jag skulle så en sån mängd att jag får ett böljande  hav av.

 "Ballongblomma"/Leanderklocka, vansinnigt läcker med sina svarttonade frökapslar och stjälkar.
 Blomsterböna, både ätbar och vacker, snabbväxande också vilket inte är en nackdel.

 Den här är jag lite osäker på men den heter nåt liknande Facelia- ev. Klockfacelia blir 15 cm och bör sås flera gånger för att få njutas av länge. Den kan faktiskt direktsås.

  Gullskära heter denna lilla växt som blir max 50 cm. Släkt med Rosenskära. Jag förväntade mig en ståtlig hög växt så blev denna bara 30-34 cm hos mig tyvärr. fast nära är den söt.

 Hjälmböna, en snygging både när det gäller blommor och blader men tyvärr så mår den bäst av att stå vindskyddat och det har inte jag någonstans.

 Ipomoea, Blomman för dagen. Det är en snygging som jag alltid vill ha. Den lila heter "Grandpa Ott". jag driver upp dem inne och det blir oftast kaotiskt innan de går att ställa ut för utesluten frostrisk. De växer snabbt så jag brukar toppa dem vilket funkar utmärkt.
                                          Också en Blomman för dagen ovan.

 Här säger jag bara åhhh. En sån skönhet. Klockrankans frön gror om de vill. Man måste så den tidigt inne för att den ska hinna blomma alls.

 Känguruäpple kallas ju denna, giftig precis som ballongblomman och släkt med potatis har jag för mig. Dess blad är mycket djupt flikiga och vackra. I vinter försöker jag för första gången att övervintra den inne vilket ska fungera. Det gäller bara att inte glömma att vattna den helt.
 Så Kranskrage som finns i lite olika nyanaser men de har alltid gult i sig, blir 60-70 cm och blommar enormt rikligt. Kan direktsås tidigt. En enormt tacksam 1-åring.


                          Så dubbel Mattram ovan, jag tror den heter 'White Wonder'.
 Den enda bild jag tog på denna sort och tyvärr så blev den så suddig. Jungfrun i det gröna kallas den. I år ska jag så fler.

 "Svart" Petunia som jag sådde av fritt pollinerade och gamla frön som jag för flera år sedan tog i en frökedja som jag deltog i. De blev ändå rätt mörka som önskat. Fina tycker jag.
 Ricin, giftig men vansinnigt läcker. Älskar sol så en dålig sommar kanske den inte hinner blomma, drivs upp inne i Mars helst.


                                                       Ricin bild 2 ovan.

                       Kallas för Rosenblund, övervintras frostfritt- annars annuell.
                                      (Cosmos) Rosenskära, de älskar jag...
                  Rosenskära, blir  ca. 980-120 cm. har ett härligt dilligt bladverk.
                  Sommarrudbeckia hirta. namnsorten 'Sherry Berry'. Blir 70 cm hög.


Scharlakanssalvia, blommar väldigt länge och har ett kransartat växtsätt. Ovanlig men härlig färg. Lite svårt att kombinera med annat om man är noga.

 Törnrosas kjortel, detta år fick den växa i kruka med en gammal piskkäpp från loppis som stöd. sås i tid.

  En till sommarrudbeckia, jag har glömt namnet, blev ca 50 cm hög och blommade i 6-7 veckor med rätt många blommor på varje stjälk. Helt klart en favorit.

 
Detta var allt för ikväll och jag inser att jag har många kvar att lägga in som jag har och har haft i min trädgård. men det får bli vid ett annat tillfälle. Så håll utkik!
 
 

5 kommentarer:

  1. Så härligt med alla blommor :) Sådde en del ettåringar de första åren då trädgården var ny, nu finns det inte så mycket plats till det ;) Kryddtagetes är nog det enda jag sår varje år. Kan bli någon luktärt också om det vill sig :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har blivit min idol Monne för att du är så gullig att ta dig tid att titta in och kommentera alla inlägg. Det gör mig så glad. En varm kram till dig från mig!

      Radera
  2. Hej!
    Många skönheter du bjuder på.
    Mejla mig på annika@naturligating.se
    Så skall jag hjälpa dig.
    Det blir så långt att skriva.

    Annika

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Många skönheter du bjuder på.
    Mejla mig på annika@naturligating.se
    Så skall jag hjälpa dig.
    Det blir så långt att skriva.

    Annika

    SvaraRadera
  4. Visst är det mycket man vill ha. Kranskragen är barndomensblomma, Törnrosas kjortel ett måste även här.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera