onsdag 30 december 2015

Hemgjord fågelmat a´la mugg

Igår kom jag äntligen till skott, har ett tag funderat på att göra egen pippimat eftersom fåglar inte sällan vägrar äta de billiga köpta. Sällan duger de olika fröblandningar jag köpt och placerat ut i allahanda olika fågelmatare. Eftersom vi har få träd på vår tomt så är det inte nån större aktivitet här. Småfåglar vill gärna ha nåt att gömma sig i och det enda som trivts här hittills är kajor.
Nu ska jag minsann fresta dem att komma hit och få sig delikat mat, det ska bli spännande och tar säkert ett tag innan de inser vad de inte borde gå miste om.
Nu ska de små livet skämmas bort.

Jag sökte olika recept på nätet och gjorde till slut en egen blandning.
Osaltade solrosfrön, linfrön, hampafrön, fiberhavregryn, hela bovetekorn, kokosfett och osaltat smör. Jag smälte först kokosfettet långsamt och lade sedan i lite smör till även det blev mjukt. Så blandade jag i alla ingredienser och lät det svalna en stund.
Under tiden så förberedde jag det som massan skulle fyllas i.
Det blev vad som fanns hemma, engångsmuggar av papper, grillpinnar av trä, snöre och lite matolja och en syl.

 Jag klippte till snören på ca. 50 cm och knöt ihop de två ändarna på varje snörstump, gjorde sen hål i mitten på muggarna, penslade botten och insidan med matolja, stack i halva grillpinnar tvärs igenom muggen och med knuten på snören runt pinnarna. Så i med frömassan. Jag packade ner det rätt hårt med en slev. Så ställde jag det kallt ute på en balkong så att det stelnade och idag så klippte jag upp muggarna ner till de två hålen med pinne igenom och kunde sen dra av muggen neråt utan att något gick sönder.

                                             
 I varje mugg rymdes det ca motsvarande mängd som två talgbollar och satsen räckte till 10 fulla muggar(varav några på bild).

                             
Fortsättning följer....men håll tummarna för att även jag får njuta av småfåglar i trädgården.
I morgon ska jag hänga ut några "muggar" med käk till dem och spionera.
Ett gott nytt år till er som hittat hit/Kram Eva-Lotta

4 kommentarer:

  1. Gott Nytt År Eva-Lotta! Klart att fåglarna kommer att infinna sig nu, god mat är aldrig fel :) Kram/Monne

    SvaraRadera
  2. Fiffigt! Mina nöjer sig med talgbollarna. Köper lådvis genom firman där vi köper hund- och kattmat�� bor ju på landet så fåglarna finns här, tack och lov.

    SvaraRadera
  3. Fiffigt! Mina nöjer sig med talgbollarna. Köper lådvis genom firman där vi köper hund- och kattmat�� bor ju på landet så fåglarna finns här, tack och lov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla och tack för din kommentar. Tyvärr så är vår tomt så trädlös så fåglar hittar inget att gömma sig i. Så det lär väl dröja innan jag får mycket småfåglar, kajorna mumsar i sig under tiden och jag får väl bjuda dem på det då/Eva-Lotta

      Radera