lördag 16 januari 2016

Mera Klematis, kanske de sista?

Lika bra att lägga in foton på de återstående- om det nu inte är för många.

Här kommer de gula! Jag tycker inte själv att gult är fult utan tvärtom. Gult gör mig pigg och glad. Här kommer foton på Gullklematis 'Radar Love' som kan bli 3-5 meter. Den är starkväxande och blommar både på fjolårsskott och årsskott. En kanonbra sort tycker jag, tålig och blommar oavbrutet i 4 månader med kollosalt många blommor. Dessutom så är det nog den sort som gror allra lättast. -11 så hade jag sått under tidig vårvinter och oväntat så hade jag sen 12 stycken som blommade var och en med några blommor var den första sommaren.


                                                           Gullclematis


Ovan och nedan så är det foton på sorten 'Love Child', även den hör nog till tanguticagruppen tror jag. De är gula som på den övre bilden i början och bleknar sedan och då syns dess vinröda små prickar tydligare. Denna blommar i två omgångar med rätt många blommor trots att det var dess första sommar hos mig. Den har också vinröda stjälkar som är fint tycker jag.

Under texten kommer en söt klematis med anspråkslösa blommor som blir 4-5 cm. Denna har jag frösått och den heter 'Korean Beauty' hör till Chiisanensis-gruppen. Den blommar i augusti-september hos mig.



På bilden här under texten så har jag en klematis som är naturvit med dragning mot lite ljusgrönt i mitten. Sorten heter 'GUERNSEY CREAM' och hör till patens-gruppen läste jag nyss. Det tål skugga relativt bra.



Så ett fotocollage av C. Potaninii. En tålig, mycket blomrik och mycket starkväxande klematis som kan bli 5-7 meter har jag hört men vet inte om det stämmer. Dess gräddvita blommor blir 5-6 cm.

Och klättrande på den röda spaljén 'Paul Farges' som också har det synonyma namnet 'Summersnow'. Den har små vita blommor i stor mängd och är väldigt starkväxande.



Och en under texten en sort som heter Styvklematis-Clematis recta 'Purpurea' som har mörkt gröna blad som tonar mot vinrött. Små blommor i mängd när plantan är några år. Denna klematis är örtartad och blir ca 75 cm hög och den behöver stöd.



Så den sista vita som jag har foto på heter 'Albina Plena' och hör till Alpina-gruppen.

Nu tror jag att jag lagt in alla mina Klematisar. Alla är rätt små plantor än men de kommer nog igång så småningom. Hoppas att jag smittar andra med klematislust som jag visst har drabbats av/Ha det bra!

4 kommentarer:

  1. Det är mycket lätt att drabbas av Klematisvirus ;) själv är jag drabbad och vad jag förstår så är det obotligt, men kan med tiden dämpas något:) :) Fiina sorter du visar, min gullklematis har jag dock tagit bort, efter några år höll den på att fullkomligt ta över allt i dess väg, fröplantor poppade upp lite överallt så den kunde jag inte ha kvar men vilken växtkraft! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gullklematis växer enormt. Men eftersom jag har så torr sandjord så frösår sig inte så mycket här så att det är ett problem. Inte än då vill säga. Vi har ju bara bott här i 4,5 år och tomten var tom som ett oskrivet blad när vi flyttade hit. Så än så länge får den gärna växa här./Ha det bra Monne.

      Radera
  2. Klematis är en favorit här hemma. Jag har inte så värst många olika sorter, men jag älskar dem varenda en.
    Så roligt att du lämnade en kommentar hos mig, för nu hittade jag ju hit!
    Må riktigt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt många på rea under förra hösten så då har de ofta varit små och är fortfarande. Man vill så gärna att de ska blomma samma sommar men jag försöker att vara duktig och klippa ner de nyköpta så deras rötter får utvecklas först i stället för att slösa sin kraft på blomningen. Jag testar också att fröså en och annan och ibland gror det bra. Visst har jag hittat din blogg, tycker det är väldigt roligt att läsa andras. Ha det bra Ellan/Eva-Lotta

      Radera